12 November 2011

Kena ada tajuk ke..?

Dulu saya ada blog,tulis dalam English lagi..tapi dah lama tak update..nanti ingat nak update..nak aktifkan balik.Ni blog baru..dah lama jugak saya bukak tapi tak update apa-apa pun..masa bukak tu rase banyak idea nak tulis..terlalu banyak..sudahnya habuk pun tarak..huhu!

Orang kate tulis blog biar berkenaan benda yang kita suka,yang kita minat dan ada makhluk kat luar sana yang pasti akan punya minat sama ngan kita yang akan baca..penduduk dunia dah 6 billion,takkan takde 6 orang yang sudi nak baca blog kita kan..lom tentu lagi bro..

Kalo ikut petua nak tulis blog,tulis tentang benda yang kita suka dan minat..masalah jugak pada saya sebab saya ada banyak minat dan semua minat tu benda yang saya suka..kerana itulah entry ni tajuk pun saya tak tahu nak letak ape..

Minat dan kesukaan saya pelbagai antaranya ialah bolasepak, menolong orang ,memasak, memerhati gelagat manusia, mengomen, membebel, memberi pandangan,kaunseling,motivasi..emm..ada yang tertinggal ke.. rasenya takde.. so.. nak menulis pasal sume benda tu ke?Rasanya saya nak menulis bergantung pada apa yang saya nak tulis pada ketika dan waktu saya mengadap komputer saya pada waktu itu..bole?

Untuk entry ni rasenya nak tulis pasal berhenti merokok la..menarik gak tajuk ni kan..sekadar nak berkongsi la..sebab ini pengalaman peribadi saya.Orang kate susah nak berenti merokok ni..macam-macam cara orang usahakan untuk berenti merokok..sekarang ni siap ada produk yang bole bantu penghisap rokok berenti merokok..biasa la manusia kan..sume benda bole dijadikan peluang perniagaan.

Cuba kita ingat semula,waktu kita mula merokok dulu..ada tak sape-sape paksa kita atau upah kita supaya kita hisap rokok?Rasenya takde kan..saya mula hisap rokok masa tingkatan 3,umur 15 tahun..suka-suka ikut sedara..tiada paksaan dan upah.Saya berhenti merokok masa nak kahwin tahun 2010,sebab dah janji pada diri sendiri dan bakal isteri saya akan berhenti merokok..masa tu umur saya 42 tahun dan sesudah menghisap rokok selama 27 tahun!Kalo saya cerita macamane saya berenti,tentu orang tak caye..saya cuma niat bila rokok dalam kotak yang ada pada saya waktu itu habis,itulah rokok terakhir saya..Alhamdulillah..saya berjaya..memang itu rokok terakhir saya..tak perlu produk bantu hilang ketagihan,tak perlu kaunseling,tak perlu bantuan dan kata-kata semangat dari keluarga mau pun rakan..cuma kekuatan yang ada pada kita yang kita sendiri tidak sedari dan tidak pernah yakin ada..Kalau masa nak mula kita sendiri yang buat pilihan dan mulakan,kenapa bila nak berenti kita perlu bantuan untuk buat pilihan dan hentikan?

Bila difikirkan,ada betulnya bila orang kate,nak buat benda baik ni memang susah,memang liat,banyak halangan tapi kalau nak buat benda tak baik,senang aje,cukup mudah dan ada je yang sudi membantu,menunjuk jalan..Pokok pangkalnya hati..tepuk dada tanya selera.

Perkara yang paling sukar untuk kita lakukan ialah untuk yakin dan percaya pada benda yang kita tidak dapat lihat,tak dapat sentuh..betul tak?Kita bincang entry akan datang ya..InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment